ACN Barcelona – La 9a edició del Brain Film Fest se celebrarà de l’11 al 15 de març al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) amb ‘Habitar la ment’ com a eix temàtic. L’edició 2026 posa èmfasi en com l’arquitectura, l’urbanisme i el paisatgisme contribueixen a la qualitat de vida, al benestar i al sentit de pertinença social i cultural amb 46 produccions i 5 activitats de reflexió i debat. Destaquen títols com ‘Valor sentimental’, ‘Los domingos’, ‘Tres adioses’, ‘Incontrolable’ o ‘L’Olívia i el terratrèmol invisible’. La projecció de ‘Romería’ i el Premi Especial del Brain Film Fest 2026 a Carla Simón donaran el tret de sortida al festival, que clourà el documental ‘Flores para Antonio’, en què Alba Flores revisita la memòria del seu pare.
El cartell utilitza la metàfora del cervell com una ciutat amb carrers, transports i interconnexions per reflexionar sobre els canvis tecnològics, socials i mediambientals que impacten en la salut mental i en la salut cerebral.
Cristina Maragall, presidenta de la Fundació Pasqual Maragall, explica que el Brain Film Fest 2026 se centra en tres eixos fonamentals: “Enriquir la reflexió sobre com l’entorn construït influeix en la salut cerebral i mental i la qualitat de vida, reforçar el vincle entre l’entorn urbà i natural promovent equitat i inclusió, i destacar els valors socials i culturals de l’art i dels espais que habitem”.
Set llargmetratges i vint curts a competició
Amb 7 llargmetratges, de ficció i documental, 20 curts en competició i 19propostes més a seccions paral·leles, aquesta edició del Brain Film Fest convida els espectadors a explorar com ens influeixen i impacten els espais habitats. “Mantenim també la mirada en històries que posen el focus en les neurodivergències i la salut del cervell, espai natural del festival. Hem programat produccions que reflexionen a la pantalla sobre els entorns, la memòria, les emocions i les relacions humanes”, precisa Albert Solé, director artístic del festival.
Entre les ficcions que conformen la secció competitiva i opten al XVI Premi Solé Tura a Millor Llargmetratge i al Premi del Públic, es troben títols com ‘Incontrolable (I swear)’, de Kirk Jones, protagonitzada per un adolescent amb síndrome de Tourette, en lluita per trobar el seu lloc en el món; ‘Her difference’, de Lola Doillon, que representa l’autisme femení i el procés de reconeixement personal; ‘Tres adioses’, d’Isabel Coixet, que explora la transformació emocional davant els canvis de salut; ‘Valor sentimental’, de Joachim Trier, sobre els vincles familiars i la memòria; ‘Los domingos’, d’Alauda Ruiz de Azúa, que aborda la construcció de la identitat i la fe; ‘La furia’, de Gemma Blasco, que explora el trauma i la catarsi a través del teatre. També un documental participa a competició en aquesta edició del Brain Film Fest: ‘My brain after the rupture’, d’Ursula Macfarlane, que narra la rehabilitació intensa de la violinista Clemency Burton-Hill després d’una hemorràgia cerebral.
En la secció de curtmetratges a competició, s’han seleccionat 20 treballs procedents de 8 països, escollits entre les més de 200 propostes rebudes, que es presentaran en quatre sessions d’una hora, competint pel Premi Solé Tura a Millor Curtmetratge, dotat amb 1.500 euros, i pel Premi del Públic.
Espais, emocions i comunitats al cinema documental
Fora de competició, el festival també presenta altres documentals destacats, com ’27 storeys’, de Bianca Gleissinger, que retrata el complex residencial Alterlaa de Viena com un microcosmos urbà on la memòria i la convivència construeixen la identitat col·lectiva. El completen ‘Canalla. El pom de dalt’, el primer documental de la canalla castellera, centrat en la preparació psicològica i la gestió emocional dels nens i nenes; ‘Solo pienso en ti’, que desvela la inspiradora història real que hi ha al darrere de la cançó icònica de Víctor Manuel; ‘No other land’, el documental guanyador de l’Oscar, i ‘Papallones negres’, sobre l’impacte del canvi climàtic en la vida de tres dones de diferents punts del planeta, obligades a emigrar per sobreviure.
Inauguració i cloenda
L’edició 2026 s’inaugurarà l’11 de març amb ‘Romería’, de Carla Simón, una ficció que tanca la trilogia personal de la directora iniciada amb ‘Estiu 1993’ i ‘Alcarràs’, que aborda la memòria familiar i l’estigma lligat a les addiccions. La cineasta recollirà en la gala d’inici el Premi Especial Brain Film Fest 2025, i el festival completarà l’homenatge amb la projecció dels tres títols que mostren l’evolució artística de la directora.
La cloenda del Brain Film Fest 2026, el 15 de març, el protagonitzarà ‘Flores para Antonio’, d’Elena Molina i Isaki Lacuesta, un documental en què Alba Flores revisita la memòria del seu pare en un procés de dol, reconciliació i afirmació personal.
Sessions escolars i familiars
El festival ofereix sessions escolars per a alumnes de secundària amb dos llargmetratges i una sessió de curts. Entre els primers, ‘L’Olívia i el terratrèmol invisible’, d’Irene Iborra Rizo, narra com la imaginació i la fantasia poden protegir els més petits davant situacions adverses. La pel·lícula també es projectarà com a sessió familiar. Completa la proposta de llargmetratges per a les escoles el documental ‘Diari de la meva sextorsió’, de Patrícia Franquesa, que mostra la vulnerabilitat digital i el procés de recuperació del control personal. En paral·lel, la sessió de curtmetratges L’Alzheimer en curts mostra històries com ‘El Rellotge del meu pare’, ‘París 70’, ‘Pena’s special hauling’ i ‘Eco’, abordant la malaltia des de perspectives diverses i fomentant una mirada empàtica tant per a les persones diagnosticades com per a les seves famílies i cuidadores.
La Diputació de Barcelona impulsa projectes de gestió forestalLa Diputació de Barcelona ha iniciat diverses…
ACN El Prat de Llobregat - A punt de fer 10 anys, el centre de…
ACN Barcelona - L’escriptor Màrius Serra (Barcelona, 1963) ha publicat ‘El mal entès’ (Proa), una…
ACN Barcelona - El sindicat educatiu USTEC considera que la proposta del Departament d'Educació d'incrementar…
ACN Barcelona - La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha estès aquest dimecres la mà…
ACN Barcelona - El tràfic total de mercaderies al Port de Barcelona durant el primer…
Esta web usa cookies.